Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیومرث مرادی کارگردان تئاتر قصد دارد با همکاری فرشاد فزونی نوازنده و آهنگساز، به شکل و شیوه‌ای مدرن، نمایشنامه «آژی دهاک» بهرام بیضایی را برخوانی کند.

 کیومرث مرادی از کارگردان‌های شناخته شده تئاتر ایران است که آثار متعددی را طی ۲ دهه گذشته روی صحنه برده که بسیاری از آن‌ها از نمایش‌های پرمخاطب تئاتر ایران بوده‌اند که نظر منتقدان را هم به خود جلب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط کرونایی پیش آمده برای تئاتر، مرادی به تدریس در زمینه کارگردانی و بازیگری تئاتر ادامه داد و اجازه نداد که درگیر رخوت کرونایی حاکم بر تئاتر شود. اما در آخرین تماسی که با مرادی داشتیم و در خصوص برنامه‌ریزی‌های جدید خود برای تولید و اجرای تئاتر صحبت کردیم، از ابتلای او به بیماری کرونا و طی کردن شرایط سخت این بیماری مطلع شدیم.

کیومرث مرادی درباره وضعیت سلامت و بهبودی خود به خبرنگار مهر گفت: بیش از ۳ هفته پیش به کرونا مبتلا شدم و ۲ هفته بسیار سختی داشتم. بیماری‌ام به گونه‌ای بود که حدود ۱۰ روز نمی‌توانستم از روی تخت بلند شوم. با وجود اینکه خیلی مراقبت کرده بودم، خیلی ساده به کرونا مبتلا شدم چون در شهر تهران مردم رعایت درستی در این زمینه ندارند، البته گناهی بر گردن مردم نیست زیرا زیربنای درستی در این خصوص وجود ندارد.

وی سپس با اشاره به اینکه دوره سخت بیماری سپری شده و شرایط جسمانی خوبی دارد و فعالیت‌هایش را از سر گرفته است، درباره برنامه خود برای تولید و اجرای اثری نمایشی در شرایط فعلی تئاتر، یادآور شد: واقعیت این است که فارغ از آموزش تئاتر و کارهایی که در این زمینه انجام می‌دهم، حدود ۶ ماه است با فرشاد فزونی و با اجازه‌ای که از استاد بهرام بیضایی گرفتم، روی متن «آژی دهاک» کار می‌کنم. فرشاد فزونی آهنگسازی و نوازندگی کار را عهده دار است و من به عنوان برخوان اثر حضور دارم.

مرادی ادامه داد: از ۶ ماه پیش فکر می‌کردم که این اجرا را برای سالروز تولد استاد بیضایی روی صحنه ببرم که به دلیل شرایط کرونا این امر میسر نشد.

کارگردان نمایش‌های «دیر راهبان» و «افسون معبد سوخته» درباره دلایل انتخاب و برخوانی نمایشنامه «آژی دهاک» توضیح داد: در نمایشنامه «آژی دهاک» استاد بیضایی برخوان‌ها را بر اساس گوسان ها و شیوه خوانش آن‌ها نوشته است. گوسان‌ها ساز می‌زدند و در دل نوازندگی قصه خود را تعریف می‌کردند. آن‌ها مدام در سفر بودند و با سفرهای خود قصه‌های شهرهای مختلف را به شهرهای دیگر می‌بردند. این جهان موسیقایی برای من و فرشاد فزونی خیلی جذاب بود.

وی افزود: «آژی دهاک» ۱۱ بند دارد که فرشاد فزونی بر اساس آن ۱۱ قطعه بسیار زیبا و متفاوت را نوشت و شروع به اجرا کردن کرد.

مرادی با بیان اینکه من به عنوان یک نقال مدرن به مدرن بودن اجرا فکر کردم تا اجرا پل ارتباطی جهان و زبان «آژی دهاک» با تماشاگر امروز باشد که شاید گوش کردن و دیدن همزمان برایش سخت است، اظهار کرد: کار بزرگی که فرشاد فزونی انجام داد تصویری کردن قصه و مسیر زندگی «آژی دهاک» توسط موسیقی بود و موسیقی افکتیو و زنده خیلی به من به عنوان برخوان برای به تصویر کشیدن قصه بر صحنه کمک کرد.

این کارگردان با سابقه تئاتر درباره زمان و مکان مدنظر برای آغاز اجرای برخوانی «آژی دهاک» یادآور شد: با دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر صحبت کردیم تا به عنوان یک گروه مهمان، نمایش «آژی دهاک» را در جشنواره رونمایی کنیم که با موافقت ایشان همراه بود. در ابتدا هدف مان اجرا در جشنواره تئاتر فجر نبود ولی وقتی به شرایط کرونایی موجود رسیدیم تصمیم گرفتم در سالی که ناامیدی وجود دارد، تولید و پژوهش تئاتر را متوقف نکنم.

کارگردان نمایش‌های «خواب در فنجان خالی» و «مرگ و شاعر» ضمن اظهار امیدواری از اینکه به اجرای بزرگی از نمایش «آژی دهاک» دست پیدا کنیم، تصریح کرد: خیلی امیدوارم این اثر بتواند نماینده خوبی از شخصی باشد که استاد همه ماه بوده و تئاتر ایران به او بدهکار است. اجرا و خوانش آثار استاد بیضایی باید در تئاتر ایران تداوم داشته باشد.

مرادی با بیان اینکه بعد از اجرای «هشتمین سفر سندباد» اثر استاد بیضایی در دهه ۷۰ آرزو داشتم اثر دیگری را از استاد روی صحنه ببرم، تأکید کرد: یکی از بزرگترین اهداف من به عنوان یکی از شاگردان مستقیم استاد بیضایی برای اجرای نمایش «آژی دهاک» برقراری ارتباط نسل جدید با ایشان است چون بسیاری از نسل جدید نمی‌دانند چگونه با اثری از استاد بیضایی مواجه شوند.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بیان کرد که نمایشنامه «آژی دهاک» و این قصه در دنیای کرونایی معنای متفاوتی را نمایش می‌دهد./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استاد بیضایی تئاتر ایران فرشاد فزونی من به عنوان آژی دهاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند

دریافت 61 MB

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشاور رسانه‌ای نمایش «گالیله»، ویدئویی از مراحل ضبط قطعه موسیقی نمایش «گالیله» با خوانندگی پولاد کیمیایی  که این شب‌ها در تئاتر شهر روی صحنه است، منتشر شد.

قطعه «آهای گالیله» از زبان یک خواننده دوره‌گرد در نمایش «گالیله» خوانده می‌شود که ترانه آن را کاوه آفاق سروده و آهنگسازی و تنظیم موسیقی نمایش و همچنین این ترانه  بر عهده محمدرضا چراغعلی آهنگساز شاخص کشور بوده است.

نمایش «گالیله» به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با نقش‌آفرینی فرهاد آییش، صدف اسپهبدی، نورا هاشمی، محمد نادری، حمید رحیمی، شهروز دل‌افکار، آرش فلاحت‌پیشه، محمد معتضدی، اشکان صادقی، فربد فرهنگ‌، علیرضا ساوه درودی، سامان کرمی و علیرضا مویدی در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است.

نمایشنامه «گالیله» نوشته برتولت برشت و ترجمه حمید سمندریان است و دراماتورژی متن را نیز  محمد امیریاراحمدی بر عهده دارد.

فروش بلیت این نمایش در سایت تیوال از طریق لینک tiwall.com/s/galilei3  و همچنین فروش بلیت ردیف هفت نیز در سایت گیشه تئاتر در دسترس علاقه‌مندان است.

صبا کریمی

دیگر خبرها

  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • استایل و پوشش متفاوت بازیگران زن در پشت‌صحنه یک تئاتر | تصویر
  • «تله موش» روی صحنه می رود
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت